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आतंाग इंग चोम बांग चो,

आतंाग इंग चोम बांग चो, सेरमा लातार धुड़ी धारती रे? गोंग इंग चोम बांग चो, ओंतोर ताला बाहा बागान रे? बेठार इंग चोम बांग चो, सोना मची रूपा गांडो रे? झीक़ आङ चो बांग चो, ओंतोर कपाट धीरी दोलान दो ? अविल आङ चोम बांग चो, नुतात डाहार रे दिया माली दो ? अाराव आङ चोम बांग चो, गुतू-गालांग बाहा माली दो ? नोवा अाड़ंाग दो आम खोन गे , आम खोन गैं हाताव आकात। आम गें चाल आम कान , आम गें रूअड़ आम कान सोबदिन लागित ते।  आर मीत धाव, आर मीत धाव सिसिर ते लोहोक धारती रे , पांजा इंग चोम बांग चो ? गांग नाइ - सुड़ा नाइ नाड़े रे ? सांगिङ इनां मेनखान, दानांग  इनां मेनखान, नुमिन मारांग नागरहा रे , खोज तोलासिंग चो बांग चो ? इंग दो आमरेन ,आम रेन गें तहिना , रुवड़ हिजुक आङ जायजुग लागित गे। जोड़ा समुद दाक़ लेका दुल मिदूक आलांग , गांग नाइ-सुड़ा नाइ लेका गे। आतंाग इंग चोम बांग चो, सेरमा लातार धुड़ी धारती रे? गोंग इंग चोम बांग चो, ओंतोर ताला बाहा बागान रे?   
आदिवासी संताल समाज रे चितर बेनाव रैयाक नागाम: चाय-चाम्पा गाड़ दो लिलिबीची , बादौली-कोइन्डा लिखोन गोरहोन। दायागे  चाय-चाम्पा बाडोली-कोइन्दा , दायागे गाढ़ बो बगियात कान । । नोवा सेरेंग दो एकेन आबोआक ओड़ाक-दुआर खोन बो लागात ओचोक कान नागाम काथा दो बाई लाई एदा मेंखान ओना साव ए लाइ ओचो एदा आबो दो सारी गे ऑल लिखन रे दो तीनक सोरोस आर गाखुड़ (creative )बो ताहे काना। आर नित हों नुनाक ओभाब आर कोचलोन साहाव कातेक मेनाक बोना। आबोआक मायाम रे ओना creativity नित हों सारसावक कान गेया. आबोआक़ नागाम रे से नोवा पृथमी रे  मानमी कोवाक लिखोन/चितर नागाम दो नोवा सेरेंग ताला तेगे बडाई यामोंक काना. मेनखान भारत दिशोम रे चित्र आकाव से चितर ओल बेल रेयाक़ पोंथा दो दाण्डेर रे ताहेन अोक्तो  खोन गे येंल यामोक काना। ओका दो ३०००० बी. सी.-२५००० बी. सी. आसे-पासे भीमबेटका रे से हजारीबाग रे मेनाक़ दांदेर ताला तेगे बड़ाय यामोक काना। आदिवासी को नित हों बिश्वास मेनाक ताबोना जे हड़प्पा आर मोहनजोदाड़ो रे आबो आक अरिचली ताहें काना ३३०० -१३०० बी. सी. इ. लाहा। आबोआक लाय लाक्चार आर सापाप क...
जिओन् चरित रेयाक् मित् झालाक : इनाक् जानाम दो पुरुलिआ रेआक् भूर्कुन्डाबाड़ी रे हुइ अकाना.  ओना आतो रे इन्याक् ताहेनोक्   आर काटिच्  रे खिल्डु एनेच् आतेक्  हारा बुरुक् दो इन्याक्  जिओन् रेआक् अल-आकाव होर रे आडी माराङ्ग् गोड़ो एम अाकादा. आले बारगे दुआर रेगे अन्जिर दारे, सिन्जा दारे ,अम्बरा दारे आर सिमा रे जानुम दारे हो मेनाक् आकादा. नेतार दो बापु रोहोइ आकात् काश्मार आर कुद दारे हो हुइ आकाना. मात् दारे दो आडी जासति काइ ते ताहे काना.   गिद्रा कोवाक् होड्मो आर हाताङ्ग् हाराक् बुरुक् रे एकेन गोगो -बाबा ,दाकाइ एरा से बापु हाड़ाम ताकोअक् गोढो सांव - सांव नोवा प्रकृति रेआक् आडी मारान्ग गोडो सोपोहोद् ताहेन ताहे. उनुकुआक् दारे उमुल दो सिसिरजविच्  आक् दुलाड़ उमुल गे धारति एन्गात आक् सोरेस दुलाड़ गे . आदो इन्याक्  कटिच्  बेला दो तोवा-ताबेन , घोर-दाहे से चा-खोटखोटी (रोहोड् ब्रेड ) को जोम बाड़ा कातेक् ओना सिन्जा बुटा रे सेन कातेक् सिन्जा ठोयात्  रे दाका उतु खिलोद आर गिद्रा को  सांव सागाड़ गाड़ी रेयाक्...

इन्याक् जापिद् आकाद जिवी

इन्याक् जापिद्  आकाद जिवी, इन्याक् गोच् आकान ओन्तोर. इङ्गे कुलि इदिन्ग् तिहिङ्ग् , इङ्ग् ए चेङ्घाव इदिन्ग् ओर -ओर । आम् गे तोम एमादिन्ग ताहे सान्हेत् , आम गे तोम चाल आदिन्ग ताहेन दुलाड़ डाली । तिहिङ्ग् आम ठेन खोज कान जिओन, तिहिङ्ग् आम ठेन खोज कान जिओन् नाड़ी। इङ्ग्- इङ्ग् आतेन एत् कान ताम् आमाक् राक् , इङ्ग् इङ्ग् आन्जोम एत् कान ताम् आमाक् गेराङ्. अमिन्ग दुलाड़ मे ताहे नोवा काथा लअय साना इदिन्ग नोवा धुड़ी- धारति खोन बिदाक् माराङ्. आमाक् इन्याक् दुलाड़ दे लाङ तोल जोड़ ाव, सोनेरो सिकरी आर रूपेरो सिकरी तेलान्ग झान कात्. सिङ्ग् चान्दो आर  ि ञन्दा चान्दो रान्त् लेका, नोवा सेरमा पुरी रे जायजुग लगित् झाक-झाकात्. बिंदी गानाक् दाक् लेका दुलाड़ ताहे गाक् -गाबान चारियो - खोण्ड् पृथिमि रे दुलाड़ ताहेन ले-लेगेच् . आर चेक् चोञ नेहोर मे बादति, बानुक् तिहिङ्ग् जाहानाक् आम ठेन खोन सारेच्. दे देला तिहिंग ओंतोर अंाजोम तिंग में। दे देला जीवी आते न तिंग में। होय लेका किछु ए मेनेक् मेनेक् , साकाम लेका किछु ए इशारा एत् मे . By Saheb Ram...

तिनाक काथा ताहे एना बाकी,

तिनाक  काथा ताहे एना बाकी, तिनाक फागुन ताहे ऐना बांग येंल।  तिनाक कुनामी पारोमेना , नोआ मेत रे तेरडेज बांग येंल। नोवा ते आमेम मेन केआ, इंग दो आम ओहोइ दुलाड़ में। नोवा ते आमेम मेन केआ, इंग दो आम ओहोइ उयहार में। बुरु लेका नित हों तेंगो गे मीणां , गीतिल लेका आवरिंग इंग गेजेरोत।  जुदि बारीच एम् कोयाक होर एत, रास्का तें दारामा ओकाम कोयेत।  आर साहेन्द तीनाक इयांक मैनाक , लेखा-लेखा तें जिमा आमा।  आर नोवा ओंतोर रे अामाक उयहार , बाई -बाई तें चाल आमा। डार पेरेच नुडूक़ बाहा, आर दो आलम आगुआं।  सानाम जिनिस इंग आतु कादा, नोवा फागुन ओका को मेताक नालोम साजावां।         by-Saheb Ram Tudu, 29/05/2018

पलास्टिक

एक शैतान जो भगवान बना बैठा है, हजारों शक़्लों में उनकी मुखौटे हैं।  जो अपनी जड़ें काफी मजबूत किए बैठा है , उनके कई दलालें हैं जो उसे सरोताज़ किये बैठें हैं।  पलास्टिक , उससे बड़ा कोई देवता नहीं दीखता , काजू के पैकेट हो या चिप्स के पैकेट , या शालीमार के नारियल तेल के हो डिब्बे।  हमारे रोम रोम में बस चुकी है ये पलास्टिक , मेरे पोर्टफोलियो के फाइल से लेकर  न जाने कौन - कौन से चीजों में  बिल कर चुकी है धुन की तरह अंदर और बाहर ।  आज तो उसी के ही ताजमहल हैं , उसी के ऐफिल टावर ! तो फिर मैं क्या कहूं? आज तो वो भगवान के गले का हार भी बन बैठे हैं।  © साहेब राम टुडू  कोलकाता 01/04/2014 

हे भारत माँ! तुम कैसी माँ हो?

हे भारत  माँ  ! तुम कैसी माँ हो? अपने संतानों से भेदभाव ! एक स्तन से अमृत, तो दूसरे में से बिष क्यों पिलाती? एक को पंडित, तो दूसरे को अज्ञानी क्यों बनाती? एक को न्यायमुर्ति, तो दूसरे को अपराधी क्यों बनाती? एक को अमीर तो दूसरे को गरीब, एक को तृप्त तो दूसरे को भूखे रखती? एक को निर्वस्त्र, तो दूसरे को क्यों सुसज्जित करती? हे माँ ! तुम कैसी माँ हो! एक को ज्योति,  और एक को अंधकार क्यों देती? एक को आशीर्वाद,  तो दूसरे को अभिशाप क्यों देती? एक को हाथ, और दूसरे से अंगूठा भी छीन लेती. एक को राजा, तो दूसरे को रंक क्यों बनती? हे माँ ! तुम कैसी माँ हो ! एक के लिए उज्जवल भविष्य, तो दूसरे के लिए नरक की कामना? एक से स्नेह, तो दूसरे से बैर की भावना। तुम तो माँ हो, ऐसी भावना क्यों? हृदय के टुकड़े तो दोनों ही हैं? दोनों में तुम्हारा खून है, फिर एक से प्रेम और दूसरे से घृणा क्यों है? एक को स्वामी, तो दूसरे को दास क्यों? एक को राज सिंहासन, तो दूसरे को वनवास क्यों ? हे माँ तुम कैसी माँ हो? एक स्तन से अमृत, तो दूसरे में से बिष क्यों पिलाती? मा...